Αρθρογραφία: Η επιλογή της εκκίνησης.

του Μπάμπη Ψωμιάδη.

Η εκκίνηση αποτελεί ίσως το πιο σύνθετο κομμάτι ενός ιστιοπλοϊκού αγώνα που σε μεγάλο βαθμό καθορίζει και την έκβαση του. Στην πολυπλοκότητα της εφαρμογής της κρύβεται  το ενδιαφέρον και η ομορφιά της. Μια καλή εκκίνηση σου επιτρέπει να ακολουθήσεις το αγωνιστικό σου πλάνο, ενώ σε αντίθετη περίπτωση οι επιλογές σου μειώνονται σημαντικά.

Στο παρόν άρθρο γίνεται μια προσπάθεια ανάλυσης του τρόπου επιλογής της, υπεραπλουστεύοντας την κατά περίπτωση, ώστε να γίνει κατανοητό στους αναγνώστες όπου απευθύνεται.

Οι παράγοντες που σχηματίζουν την επιλογή του ακριβές σημείου που θα εκκινήσουμε  είναι:

  1. Κλίση (bias) της εκκίνησης
  2. Επόμενος στόχος
  3. Στρατηγική επόμενου στόχου
  4. Χαρακτηριστικά σκάφους – στόλου
  5. Άλλοι παράγοντες

1.Κλίση (bias) της εκκίνησης:

Πρόθεση της επιτροπής αγώνων,  κατα κανόνα, είναι να στήσει την εκκίνηση κάθετη στον άνεμο, ώστε να μην υπάρχει

Σχήμα 1
Σχήμα 1

πλεονέκτημα για κανέναν και το βασικότερο, να μοιραστεί ο στόλος σε όλο το μήκος της.

Ωστόσο αυτό δεν είναι πάντοτε δυνατό ή και επιθυμητό, είτε γιατί άλλαξε ο καιρός κατά τη διάρκεια της εκκίνησης, είτε από λαθος, είτε και κρατήστε το αυτο θα το αναλύσουμε παρακάτω, θελημένα η επιτροπή θέλει να δώσει προβάδισμα σε κάποιο άκρο. (σχήμα 1)

Η κλίση της εκκίνησης είναι πολύ σημαντική και σαν γενικό κανόνα μπορούμε να πούμε ότι καθορίζει το μισό της γραμμής στο οποίο θα εκκινήσουμε. Ιδιαίτερα σε μεγάλες εκκινήσεις μια μικρή μόνο κλίση δίνει τέτοιο προβάδισμα, ώστε σε περίπτωση που εκκινήσουμε στο αντίθετο άκρο ότι κι αν προσδωκούμε, όπως θα αναλύσουμε σε λίγο, είναι σχεδόν αδύνατο να καλύψει τα μέτρα που είμαστε πίσω.

Η κλίση καθορίζει σε ποιό μισό σκέλος της θα εκκινήσουμε
Η κλίση καθορίζει σε ποιό μισό σκέλος της θα εκκινήσουμε

2. Επόμενος στόχος:

Η θέση της σημαδούρας Νο 1 επηρεάζει τη στρατηγική μας κι επομένως τη θέση όπου θα εκκινήσουμε. Η θέση της μπορεί να προδίδει ενδεχόμενη αλλαγή του ανέμου ή ύπαρξη ρεύματος. Για παράδειγμα σε μια μπουκαδούρα όπου  ο άνεμος παίζει ανάμεσα στις 220° με 240° μοίρες και θα ήταν λογικό η σημαδούρα να τοποθετηθεί στις 230°, η επιτροπή, γνωρίζοντας την τάση του ανέμου προς τα αριστερά, μπορεί να επιλέξει να την τοποθετήσει στις 220° ώστε να "προλάβει" την αλλαγή και να μην χρειαστεί να την μετακινήσει στα δεύτερα όρτσα ή στο επόμενο γκρούπ που εκκινεί.

Πλεονέκτημα σταβέντο
Πλεονέκτημα σταβέντο

Αυτή ακριβώς η θέση επηρεάζει ως ένα βαθμό τη στρατηγική μας, αφου κατά κανόνα στο μακρύ το κοντοβόλτι θέλουμε να είμαστε το σταβεντο σκάφος.

Είναι γνωστό ότι το σταβέντο σκάφος για να "ρίξει" (αφήσει πίσω του) το σοφράνο πρέπει να καλύψει πολύ λιγότερα μέτρα από τα αντίστοιχα που χρειάζεται το σοφράνο για να "πατήσει" (καλύψει) το σταβέντο. Σε μια σφιχτή εκκίνηση μια στραβοτιμονιά, ένα κύμα, μια μικρή αλλαγή του ανέμου είναι ικανά ώστε το σοφράνο σκάφος να μείνει πίσω. Γι' αυτό ακριβώς και στις εκκινήσεις επιλέγουμε όχι μόνο τη θέση, αλλά και ποιούς έχουμε δίπλα μας και κυρίως σταβέντο μας.

3. Στρατηγική επόμενου στόχου:

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε την διαφορά ανάμεσα στη στρατηγική και στην τακτική. Στρατηγική είναι το γενικό πλάνο που θα ακολουθήσουμε, πχ να πάμε δεξιά, τακτική είναι η εφαρμογή του πλάνου αυτού.  Το όλο θέμα αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον όταν κι άλλα σκάφη θέλουν ακριβώς το ίδιο κι η υλοποίηση του πλάνου  πλέον είναι σύνθετη.  Μια άλλη διαφορά είναι ότι την στρατηγική μπορούμε και πρέπει να τη συζητάμε και να την αποφασίζουμε από κοινού σε ένα σκάφος... την τακτική όχι.

Επιρροή στρατηγικής στη θέση εκκίνησης Σχήμα 4
Επιρροή στρατηγικής στη θέση εκκίνησης
Σχήμα 4

Σε συνέχεια όσων προείπαμε λοιπόν, έχουμε αποφασίσει σε ποιό μισό θα φύγουμε λόγω κλίσης της εκκίνησης, η στρατηγική θα μας ορίσει το ακριβές πλέον σημείο. Θα ήταν άβολο για παράδειγμα να φύγουμε τέρμα σταβέντο όταν η στρατηγική μας επιλογή είναι να πάμε δεξιά, μια και στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να κροσάρουμε όλο τον στόλο αριστερίνεμοι, άρα επιλέγουμε να φύγουμε μέση και σταβέντο (σχήμα 4)

Σε αυτό το σημείο επιστρέφουμε σε κάτι που αναφέραμε στην αρχή του άρθρου, οτι δηλαδή η επιτροπή μπορεί θελημένα να δώσει κλίση στην εκκίνηση. Έστω λοιπόν ότι έχουμε δεδομένο ότι ο καιρός θα γυρίσει αριστερά (persistent shift) είναι αναμενόμενο ότι στη σταβέντο σημαδούρα θα γίνει ο κακός χαμός! Η επιτροπή λοιπόν, που κάποτε υπήρξαν κι αυτοί ιστιοπλόοι, θα δώσει θελημένα κλίση δεξιά στην εκκίνηση ώστε να δελεάσει σκάφη του στόλου να εκκινήσουν από εκεί. Θα πετύχει έτσι το μοίρασμα του στόλου σε όλο το μήκος της γραμμής και θα αποφύγει ανακλήσεις, ενστάσεις, ακυρώσεις και συγκρούσεις.

4. Χαρακτηριστικά στόλου - σκάφους:

Αυτό το κομμάτι αφορά κυρίως την ανοιχτή θάλασσα όπου τα σκάφη είναι ανομοιόμορφα. Το πιο γρήγορο σκάφους του στόλου για παράδειγμα έχει την άνεση να φύγει όπου επιθυμεί... το πιο αργό συνήθως επιλέγει να είναι σοφράνο από τον στόλο ώστε να μπορεί να αρμενίσει περισσότερο με καθαρό αέρα κ.ο.κ

5. Άλλοι παράγοντες:

Οι υπόλοιποι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή μας δυστυχώς είναι πάρα πολλοί, ενδεικτικά αναφέρουμε:

  1. Θαλάσσιο ρεύμα
  2. Ικανότητα πληρώματος
  3. Ικανότητα στόλου
  4. Αποτέλεσμα

Σε αυτό το σημείο δεν θα εμβαθύνουμε, οι παράγοντες αυτοί μπορεί να αναλυθούν σε διαφορετικό άρθρο, ωστόσο είναι εύκολα αντιληπτό ότι αν η εμπειρία του πληρώματος μας δεν είναι μεγάλη θα αποφύγουμε το μπούγιο,  να φύγουμε στη σημαδούρα σε μια σταβεντο εκκίνηση για παράδειγμα. Το αποτέλεσμα παίζει και αυτό το ρόλο του, αν κυνηγάμε ένα συγκεκριμένο σκάφος η επιλογή μας θα επηρεαστεί άμεσα από τη θέση αυτού του σκάφους στη γραμμή.

 

 

Comments are closed.

GreekEnglish